Tome 111/1 (2025)
ISBN 978-2-85357-280-4
ARTICLES
Pierre Desvignes et l’héritage du motet à grand chœur : l’exemple des psaumes en musique composés pour la cathédrale de Chartres (1786-1793)
Guillaume Avocat
Towards an Aesthetics of the « New Jew »: The Transformations of Music and Sound in Berlin’s Private Prayer Spaces (1815-1823)
Tina Frühauf
« Une si profonde simplicité »: Mireille (1906-1996) et la naissance de la chanson française moderne
Pierre Fargeton
NOTES ET DOCUMENTS
The French Poetic Cantata and Its Afterlife: Rousseau Set to Music by Wenceslas Severin Rzewuski (1803)
Małgorzata Gamrat
L’activité de Chopin à la Société polytechnique polonaise de Paris
Magdalena Oliferko-Storck
NÉCROLOGIES
William Weber (1940-2024)
Beverly Wilcox
COMPTES RENDUS
LIVRES
K. Beffa et G. Métayer, Camille Benoit musicien, 3 vol.
C. Corbier
M. Bent, The Motet in the Late Middle Ages
K. Roger
J. Blaszkiewicz, Fanfare for a City. Music and the Urban Imagination in Haussmann’s Paris
N. Coutelet
H. Cao, Augusta Holmès. La nouvelle Orphée
M. Storino
Esquisses musicales. Enjeux et approches du xixe au xxe siècle, dir. F. Delécluse
F. Sallis
Eastern European Emigrants and The Internationalisation of 20th-Century Music Concepts, dir. A. Fortunova et S. Keym
L. Martin-Chevalier
Penser les musiques populaires, dir. G. Guibert et G. Heuguet
Cl. Fraysse
Ennio Morricone. Et pour quelques notes de plus…, dir. C. Huvet
M. Corbella
D. D. Jordan, Coros y Danzas. Folk Music and Spanish Nationalism in the Early Franco Regime, 1939-1953
S. Etcharry
M. Latour, The Voice of Virtue. Moral Song and the Practice of French Stoicism, 1574-1652
J. Vignes
Rethinking Music Through Science and Technology Studies, dir. A. Hennion et C. Levaux
J. Kursell
S. B. Lie, Django Generations. Hearing Ethnorace, Citizenship, and Jazz Manouche in France
P. Fargeton
D. Mawer et all., Accenting the Classics. Editing European Music in France, 1915-1925
F. Delécluse
K. Naliwajek, Sounds of Apocalypse. Music in Poland under German Occupation
É. Petit
P. Quinault, Le Temple de la Paix, L’Églogue de Versailles et textes divers. Paix, pastorale et politique en 1685, éd. B. Norman
T. Soury
P. Pesic, Sounding Bodies. Music and the Making of Biomedical Science
C. Frigau Manning
A. Robert, Devenir compositeur. Enquête sociologique sur Déodat de Séverac (1872-1921)
D. Huneau
T. Santurenne, Orphée aux enfers libéraux. L’art lyrique pour entendre le monde contemporain
N. Palazzetti
R. Suchowiejko, Paris, capitale musicale polonaise dans l’entre-deux-guerres. Artistes, événements, contextes
F. Lazzaro
V. Wolkowicz, Inca Music Reimagined. Indigenist Discourses in Latin American Art Music, 1910-1930
C. Corbier
ÉDITIONS CRITIQUES
Béla Bartók, String Quartets Nos. 1-6. Béla Bartók Complete Critical Edition, vol. 29, éd. László Somfai et Zsombor Németh ; vol. 30 (Critical Commentary), éd. Zsombor Németh, László Somfai et Yusuke Nakahara
J. L. Leleu
Jean-Philippe Rameau, Dardanus, éd. Denis Herlin
C. Massip
Julie Reisserová, Œuvres pour Orchestre/Orchestral Works: Suita, Pastorale maritimo – Musique de Chambre/Chamber Music – Březen : Version avec orchestre/ Orchestral Version. éd. Jean-Paul C. Montagnier
A. Bunzel